Korjaamopalvelut - Autokorjaamo palvelee


Korjaamopalveluihimme kuuluvat mm. vikadiagnostiikka, jakopään huollot, määräaikaishuollot, alustan ja pyorätuennan korjaukset, kytkin-, pakoputki- ja jarrukorjaukset, ilmastoinnin huollot ja korjaukset, Forte-huollot seka katsastuspalvelu.

Pakettiauton konehuone. Vain ihmeen kaupalla ehjänä säilynyt moottori. Työskentelyä peilin parissa.

Vikadiagnostiikka
näyttäytyy asiakkaalle useimmiten moottorinohjauksen tai ABS-järjestelmän vikavalon syttymisenä. Korjaaminen alkaa näissa tapauksissa aina ajoneuvon vikamuistin lukemisella ao. diagnostiikkalaitteella. Käytössämme on Bosch-diagnostiikkatesteri, jolla voimme paitsi lukea ja tyhjentää vikamuistin, myös etsiä ja todentaa järjestelmissä olevia vikoja. Pelkkä vikavalon sammuttaminen ei siis korjaa vikaa.

Jakopään huollot ovat osa auton määräaikaista huoltoa, jonka laiminlyönti saatta johtaa tuhansien eurojen moottorivaurioon. Jakopään huoltoväli voi vaihdella tavallisimmin 60tkm/4 vuodesta-160tkm/10 vuoteen. Huoltoväli on aina syytä tarkistaa (Jos epäselvyyttä) ajoneuvon maahantuojalta. Vaihtovälisuositukset voivat myos muuttua.

Noudatamme jakopään huolloista annettuja tarkkoja ohjeistuksia, jotka sisältävät tiedon työn suorituksesta, käytettävistä erikoistyökaluista, kiristystiukkuuksista sekä vaihdettavista komponenteista. Käyttämämme komponentit ovat pääosin Gatesin toimittamia.

 Rikkoutunut jakohihnan kiristin. Jakopään häiriön seurauksia. V6 moottorin jakopää. Paljon kaikkea. 

Määräaikaishuollon
tarkoitus on paitsi säilyttaa ajoneuvon käyttövarmuus ja turvallisuus myös minimoida yllättävien vikaantumisten mahdollisuutta sekä antaa ajoneuvon omistajalle tietoa mahdollisista lähestyvistä korjaustarpeista. Määräaikaishuollon sisältö ja ajankohtaisuus voivat vaihdella kuluneen ajan ajokilometrien mukaan. Huolto on siis muutakin kuin pelkka öljynvaihto.

Nykyaikaisen auton alustan, pyörätuennan ja jarrujen korjaukset saattavat myös pitää sisällään työvaiheita, jotka vaativat auton diagnostiikan mukauttamista sekä vikamuistin nollausta. Esimerkkeinä voi mainita mm. sähköisen käsijarrun, sähköisen jarrupolkimen, ajonvakautuksen sekä alustan korkeussäädön. Korjauksien suorittamisessa korostuu yhä enemman tieto ja asiantuntemus.

Olemme tottuneet etsimään - ja myös löytämään alustan ja voimansiirron viat. Toisinaan tosin vain jossain tietyssä olosuhteessa kuuluva ääni tai tuntuva värinä voi teettää työtä huomattavastikin. Toisinaan monimutkaiselta vaikuttava vika selviää helposti.

Oman mausteensa vianhakuun ovat tuoneet myös erilaiset ns. kaksimassarakenteet, joita käytetään moottorin monissa pyörivissä osissa nielemään eri kierroslukualueilla syntyviä värinöita. Näiden osien totaalinen rikkoutuminen voi aiheuttaa myös mittavia välillisiä vaurioita.
Uusien, outojen äänien tai värinöiden ilmaantuessa pikainen kääntyminen korjaamon puoleen voi säästää ikäviltä yllätyksiltä.

Vesipumpun pettäminen voi
myös olla jakopäävaurion takana.
Perinteinen rumpujarru. Valmiina kokoamaan.

Päästoihin
liittyvät ongelmat ovat yleistyneet suorassa suhteessa päästövaatimuksien kiristyessä. Varsinkin pysähtelevä, paljon tyhjäkäyntiä sisältävä kaupunkiajo sekä pitkät huoltovälit kuormittavat moottorin päästöjärjestelmää ja seurauksena on moottorin likaantumisesta suoraan tai epäsuoraan johtuvia vikaantumisia. Alttiina ovat dieselajoneuvojen EGR-venttiilit, VNT-ahtimet sekä hiukkasloukut (DPF), bensiinimoottoreissa niinikään EGR-venttiilit ja imuputkistot. Likaantumisongelmiin voidaan vaikuttaa paitsi oikea-aikaisella huollolla, myös käyttämällä huollon yhteydessa Forte-kemikaaleja moottorin ja päästöjärjestelmän ennakoivaan puhdistukseen. Puhdistuksia voidaan suorittaa myös korjauksen omaisesti, lopputulos riippuu aina tapauksesta.

Hoidamme myös asiakkaidemme autojen vuosikatsastuksen avaimet käteen-periaatteella, korjaamme mahdolliset viat ja käytämme auton katsastuksessa. Asiakkaan osaksi jää näin vain tilata huoltoaika ja noutaa katsastettu auto korjaamolta.

Noen tukkima imuputkisto. EGR-venttiilin nokeama imusarja. Putkiviidakko tila-auton keulalla.

 

 

 




Huoltomiehentie 11, 21420 LIETO     |     Puh: 050 5335979     |     konepukkioy@elisanet.fi